GRI-index
Hansels ansvarsrapport är upprättad i enlighet med GRI Standards på tillämpningsnivå Core. Standarderna anges enligt versionen från 2016.
Organisationsprofil | |||
GRI-referens | GRI-upplysning | Hänvisning | Reservation/kommentar |
102-1 | Organisationens namn | Hansel Ab | |
102-2 | Viktigaste verksamhet, varumärken, produkter och tjänster | Hansel Ab | |
102-3 | Huvudkontorets lokalisering | Tjänster och organisation | |
102-4 | Lokalisering av verksamheten | Tjänster och organisation | |
102-5 | Ägarstruktur och bolagsform | Hansel Ab | |
102-6 | Marknadsnärvaro | Hansel Ab | |
102-7 | Organisationens storlek | Tjänster och organisation | |
102-8 | Information om personalstyrka | Personalstyrkan närmar sig 100 | |
102-9 | Leverantörskedja | Många leverantörer vid samordnad upphandling | |
102-10 | Betydande förändringar i organisationen och dess leverantörskedja | Ny tjänst för kunder inom samordnad upphandling | |
102-11 | Tillämpning av försiktighetsprincipen | Styrning av ansvarsarbetet | |
102-12 | Externa initiativ | Vi arbetar för innovation och hållbar utveckling | |
102-13 | Medlemskap i organisationer och intresseorganisationer | Hansel Ab | |
Strategi | |||
102-14 | Kommentar från verkställande direktören | Verkställande direktören har ordet | |
Etik och integritet | |||
102-16 | Värdegrund och affärsprinciper | Strategi och vision Etiska riktlinjer |
|
102-17 | Mekanismer för råd och kommunikation avseende etik | Etiska riktlinjer | |
Styrning | |||
102-18 | Styrningsstruktur | Tjänster och organisation | |
102-19 | Delegering av ansvar | Styrning av ansvarsarbetet | |
102-20 | Ansvar på ledningsnivå och rapporteringsrelationer | Styrning av ansvarsarbetet | |
102-21 | Processer för samråd mellan ansvarspersoner och intressenter | Vi arbetar för innovation och hållbar utveckling | |
102-22 | Styrelsens och ledningsgruppens sammansättning och kunnande om företagsansvar | Tjänster och organisation | |
102-23 | Styrelseordförandens övriga ledningsåtaganden | Tjänster och organisation | |
102-24 | Urvalsprocess för styrelse och ledningsgrupp | Tjänster och organisation | |
102-25 | Intressekonflikter | Etiska riktlinjer | |
102-26 | Styrelsens och ledningsgruppens roll i arbetet med att fastställa och följa upp syfte, värderingar och strategi samt målen för företagsansvar | Tjänster och organisation; Strategi och vision |
|
102-29 | Styrelsens och ledningsgruppens roll i identifiering och styrning av konsekvenser, risker och möjligheter | Styrning av ansvarsarbetet | |
102-31 | Frekvens för bedömningar av konsekvenser, risker och möjligheter | Styrning av ansvarsarbetet | |
102-37 | Intressenternas delaktighet i att fastställa ersättningen | Bra trivsel på Hansel | |
Intressentrelationer | |||
102-40 | Förteckning över intressentgrupper | Väsentlighetsanalys | |
102-41 | Kollektivavtal | Personalstyrkan närmar sig 100 | |
102-42 | Identifiering och urval av intressenter | Väsentlighetsanalys | |
102-43 | Metoder för intressentdialog | Medarbetarna delar med sig av sitt kunnande | |
102-44 | Frågor som lyfts fram av intressenterna | Väsentlighetsanalys | |
Redovisningsprinciper | |||
102-45 | Enheter som ingår i koncernbokslutet | Bolagets årsredovisning täcker hela verksamheten. Hansel är inte en koncern. | |
102-46 | Process för att fastställa redovisningsinnehåll och avgränsningar | Väsentlighetsanalys | |
102-47 | Frågor som identifierats som väsentliga | Väsentlighetsanalys | |
102-48 | Förändringar i tidigare rapporterade uppgifter | Väsentlighetsanalys | |
102-49 | Förändringar i redovisning | Väsentlighetsanalys | |
102-50 | Redovisningsperiod | Styrning av ansvarsarbetet | |
102-51 | Senaste redovisning | Styrning av ansvarsarbetet | |
102-52 | Redovisningscykel | Styrning av ansvarsarbetet | |
102-53 | Kontaktperson för frågor | Styrning av ansvarsarbetet | |
102-54 | Förenlighet med GRI Standards | Styrning av ansvarsarbetet | |
102-55 | GRI innehållsindex | GRI innehållsindex | |
102-56 | Externt bestyrkande | Oberoende bestyrkanderapport |
Hansels väsentlighetsteman | |||
GRI-referens | GRI-upplysning | Hänvisning | Väsentlighetstema |
103 | Ledningspraxis | Styrning av ansvarsarbetet | |
103-1 | Förklaring av väsentlighet och avgränsningar | Väsentlighetsanalys | |
103-2 | Förklaring av ledningsmetod och dess komponenter | Väsentlighetsanalys | |
103-3 | Bedömning av ledningsmetodens effekt | Styrning av ansvarsarbetet; Vi utredde ansvarsauditering |
|
Ekonomiskt resultat | |||
201-1 | Skapat och levererat direkt ekonomiskt värde | Spara offentliga medel; Förberedelser för en sammanslagning av Hansel och KL-Kuntahankinnat |
Besparingar för staten |
Indirekta ekonomiska effekter | |||
203-2 | Betydande indirekta ekonomiska effekter | Koll på leverantörernas ekonomi | Bekämpa ekonomiska oegentligheter |
203-2 | Betydande indirekta ekonomiska effekter | Vi arbetar för innovation och hållbar utveckling; Konkurrensutsättning öppnade portarna till exportmarknaden |
Innovativ offentlig upphandling |
203-2 | Betydande indirekta ekonomiska effekter | Elektronisk konkurrensutsättning är dagens melodi; E-underskrift effektiviserar verksamheten; Planering ger bättre kontroll på upphandlingen |
Utnyttja digitalisering |
203-2 | Betydande indirekta ekonomiska effekter | Aktiv påverkan nationellt och inom EU | Påverka lagstiftningen |
203-2 | Betydande indirekta ekonomiska effekter | Medarbetarna delar med sig av sitt kunnande; Hansel möjliggör möten inom upphandlingssektorn |
Kompetensspridning |
Upphandlingsrutiner | |||
204-1 | Lokala leverantörers andel av inköpen | Många leverantörer vid samordnad upphandling; Miljöaspekter vägde tungt vid taxiupphandling |
Fungerande marknad
Hansel mäter inte andelar för leverantörer, utan för regionalt konkurrensutsatta ramavtal inklusive antalet leverantörer som omfattas av avtalen. |
Antikorruption | |||
205-1 205-2 |
Verksamheter som utvärderats för korruptionsrisk; Utbildning avseende motverkan av korruption |
Vi bekämpar korruption; Etiska riktlinjer |
Bekämpa ekonomiska oegentligheter |
Miljöbedömning av leverantörer | |||
308-1 | Procentuell andel nya leverantörer som utvärderats enligt miljökriterier | Miljömärkning är bevis på ett ansvarsfullt ramavtal; Hållbara material och tillsyn över arbetsförhållanden; Tillgänglighet och ansvar gäller även mötesplatser; Hansel utvecklar upphandlingsverksamheten som medlem i LOGY rf |
Ansvar i samordnad upphandling |
Anställning | |||
401-1 401-2 |
Antal och andel nyanställda totalt samt personalomsättning, Anställningsförmåner för heltidsanställd personal | Personalstyrkan närmar sig 100; Nya förmågor i vår skara av toppexperter; Flexmöjligheter för vardagen; LaaS på Hansel |
En god arbetsplats |
Utbildning | |||
404-1 | Utbildningsdagar | Personalstyrkan närmar sig 100 | Kompetensspridning |
Mångfald och jämställdhet | |||
405-1 | Mångfald inom ledningsorganen och bland anställda | Tjänster och organisation; Styrelsens förslag till dispositioner beträffande redovisningsperiodens resultat |
En god arbetsplats |
Mänskliga rättigheter | |||
412-3 | Antal och procentuell andel betydande investeringsavtal som innehåller villkor relaterade till de mänskliga rättigheterna eller som är förbundna till människorättsbedömning | Hållbara material och tillsyn över arbetsförhållanden; Tillgänglighet och ansvar gäller även mötesplatser; Vi utredde ansvarsauditering; Hansel utvecklar upphandlingsverksamheten som medlem i LOGY rf |
Ansvar i samordnad upphandling
Inom socialt ansvar pilottestar Hansel implementering av code of conduct i sina avtal. Uppförandekod har använts vid två samordnade upphandlingar. |
Kundintegritet | |||
418-1 | Underbyggda klagomål gällande överträdelser mot kundintegriteten och förlust av kunddata | Många metoder för bättre informationssäkerhet; Intern revision granskade GDPR-rutinerna |
Informationssäkerhet |
Egen indikator: personalnöjdhet | Bra trivsel på Hansel | En god arbetsplats |
Nästa: Oberoende bestyrkanderapport